فواید آمینو اسید در رشد گیاهان
نوشته شده توسط : امیر

فواید آمینو اسید در رشد گیاهان

وجود اسید آمینه در گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا فرماندهی گیاه بوسیله اسید آمینه ها انجام می شود . اسید آمینه ها بلوک های سازنده پروتئین هستند و در بسیاری از فرایند های زیستی دخالت دارند و بدون وجود اسید آمینه ها گیاهان نمی توانند به رشد خود ادامه دهند. ما در این مقاله به بررسی نقش و فواید آمینو اسید در رشد گیاهان می پردازیم.

فواید آمینو اسید

۱- افزایش مقاومت گیاه در هنگام بروز تنش های محیطی

اتفاق ها و تنش های محیطی مانند دمای بالا ، کم آبی ، شوری و سرمای شدید دارای تأثیرات مخربی بر روی متابولیسم گیاه بوده که اسید آمینه ها مثل پرولینبا ، باعث تقویت دیواره سلولی و ایجاد توازن آب در گیاه ، موجب کاهش خسارات ناشی از شرایط نامساعد گیاهی می گردد.

۲- تأثیر بر روزنه های هوایی

وظیفه ی متعادل نگه داشتن تعادل هیدروژنی گیاه توسط روزنه های هوایی ساختارهای سلولی موجود در برگ انجام می شود که عملیات جذب عناصر و … را بر عهده دارند. باز و بسته شدن روزنه ها توسط فاکتورهای خارجی (رطوبت – دما غلظت نمکها) و فاکتورهای داخلی (غلظت آمینو اسیدها و … ) کنترل می شود. بسته و باز شدن روزنه ها در شرایط نامساعد موجب کاهش شدید فتوسنتز و تعرق گیاه می شود. بدین ترتیب جذب عناصر غذایی کم و سوخت و ساز گیاه افزایش و رشد گیاه کاهش می یابد. در این مرحله بکار گیری اسیدهای آمینه مانند گلوتامیک اسید توصیه می شود زیرا با تأثیر بر سلولهای نگهبان روزنه از انسداد روزنه ها جلوگیری می کند.

۳- تقویت سیستم ایمنی گیاه

اسیدهای آمینه با افزایش تولید بافت خشبی گیاه و ترمیم بافتهای آسیب دیده و تقویت دیواره سلولی باعث افزایش مقاومت در مقابل آفات و بیماریها می گردد.

اسیدهای آمینه پرولین و هیدروکسی پرولین با تقویت دیواره سلولی، گیاه را در برابر شرایط نامناسب محیطی مقاوم نموده و همچنین باعث تعادل هیدروژنی در گیاه میشود.

۴-القا فرآیند گرده افشانی

گرده‌افشانی فرایندی مهم در چرخه تولید مثل در گیاهان دانه دار است. به‌طور خلاصه گرده افشانی به انتقال دانه‌های گرده از پرچم یک گل که عضو نر گیاه به حساب می‌آید به روی کلاله مادگی همان گل یا گل دیگری از همان گونه گفته می‌شود. اسید آمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می کند و از سوی دیگر متیونین –گلوتامیک اسید و لیسین از طریق فعال سازی هورمونهای مؤثر در تشکیل گل و میوه با افزایش جوانه زنی دانه گرده و افزایش طول لوله گرده موجب بهبود گرده افشانی میشوند.

۵- افزایش کمی و کیفی محصول

اسید های آمینه آلانین ، واکنی ، لیوسین اسید با افزایش نسخه برداری MRNA و افزایش پروتئین در گیاه باعث بهبود ویژگی های کیفی و کمی محصول می گردند.

۶- افزایش دوره ماندگاری محصول بعد از برداشت

۷- افزایش سرعت رسیدگی محصول

اسیدهای آمینه متیونین و تریپتوفان از طریق تحت تأثیر قرار دادن تولید هورمونی گیاهی باعث افزایش سرعت رسیدگی محصول می شود. اسید آمینه متیونین پیش ساز ساخت اتیلن و تریپتوفان پیش ساز ساخت هورمون اکسین است که اکسین باعث طویل شدن سلولها ، تسریع گلدهی و اتیلن باعث رسیدن کامل و توسعه رنگ میوه روی درخت و انبار ، افزایش بازار پسندی و افزایش مقاومت محصولات انباری می شود.

۸- افزایش جذب عناصر ریز مغذنی

اسیدهای آمینه (گلوتامیک اسید و گلیسین) دارای ویژگی کلات کنندگی عناصر ریز مغذی بوده و جذب عناصر ریز مغذی را به گیاه آسان تر میکنند.

۹- افزایش فتوسنتز

کاهش فتوسنتز در گیاه باعث کاهش ساخت و ساز کربوهیدراتها و اختلال در رشد می شود. اسیدهای آمینه مانند گلیسین با افزایش کلروفیل در گیاهو افزایش فرایند فتوسنتز و نسبت C/N در درختان میوه موجب بهبود کیفیت و کمیت محصول می گردد.

۱۰- کمک به تعادل میکروفلورای خاک

حفظ تعادل میکروفلورای خاک باعث بهبود ساختمان و حاصلخیزی خاک اطراف ریشه می شود. متیونین باعث ساخت فاکتورهای رشدی است که باعث استحکام دیواره سلولی میکروفلورای خاک می شود.

۱۱- تسریع در تشکیل اندامهای هوایی

اسیدهای آمینه گلیسین –گلوتامیک اسید – آسپارتیک اسید موجبات تسریع در تشکیل و رشد ساقه برگ – ارتقا جوانه زنی – بهبود سیستم ریشه ای گیاه می شوند.

منبع : https://kimiazarin.com/amino-acid-benefits-in-plant-growth/

 




:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: